Iklan

23 June 2017

PERJALANAN AKU ANAK P.E.N.E.R.O.K.A FELDA

masa kenduri kat rumah...
Aku memang anak jadi FELDA TROLAK....Apak ngan MAk pindah masuk tanah rancangan FELDA pada tahun 1973 dan aku lahir setahun lepas tu....Alhamdulillah ...membesar dalam suasana yang aman dan damai...Dari zaman pakai lampu gasolin sampai ke zaman LLN(Lembaga Letrik Negara).....bergelap bila lampu gasolin dipadamkan...Lampu ayam menjadi penerang disepanjang malam...tidur berkelambu....Semua aku merasa...masa kita lalui memang rasa perit tapi HIDUP AKAN LEBIH BERMAKNA KALAU KITA LEBIH MENGHARGAI...Kenangan zaman kanak -kanak yang aku lalui ni memang cukup hebat sebab aku  rasa sebahagian besar kanak-kank zaman sekarang dah tak empunyai peluang untuk melaluinya....tu sebab sapa yang lahir tahun 70-an memang tak akan melupai setiap detik zaman kanak-kanak mereka....tak tercerita....malah kalau diceritakan kat anak-anak  zaman sekarang memang tak akan habis sampai bila-bila. 
kali pertama jejak kaki kat Juala Lumpur 1984 . rombongan sekolah.. time ni darjah 4 
Memancing....berkebun...mmandi sungai...tangkap ikan sepat dalam lumpur...main sorok-sorok..main jengket-jengket...main konda kondi...main getah...main buah getah...lastik burung...panjat pokok kekabu...pokok rambutan..pokok jambu..pokok pelam....memang puas..hidup zaman kank-kank aku...
walaupun hidup serba kekurangan...makan nasi dengan lauk telur itik (ternak sendiri) bercicah air garam...berulamkan jering, bawang dan sebagainya...aku tetap dikurniakan kesihatan yang baik ..Alhamdulillah.
Apak yang kerja sebagai peneroka terpaksa menampung perbelanjaan dengan buat pelbagai kerja  lain seperti kerja kontrak/buruh binaan namun dengan 6 orang adik beradik...manakan cukup untuk menampung semua perbelanjaan. Walaupun susah dan perbelanjaan harian sering tak mencukupi...tapi bab pelajaran apak tetap memberikan keutamaan. Semua anak diberikan peluang secukupnya untuk belajar...setiap pahit dan getir dalam menempuh kehidupan memberikan seribu pengajaran dalam kehidupan yang mendatang....jadi betulah kata orang....walau seperit mana pun sejarah dan perjalanan hidup kita...ia akan menjadi lebih bermakna kalau kita pandai menghargainya...Tq

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails