Iklan

18 June 2017

KENAPA KERILLA? Part 2

Orang Perak Cakap Kelantan

1987-1989 Waktu tu aku berada di tingkatan 1 hingga 3 dan pada waktu tu jugak aku bersekolah di MRSM Pasir Tumboh, Kota Bharu Kelantan. jadi dialek Kelantan memang dah ada duk hujung lidah aku....jadi bila aku diperkenalkan di depan staff yang lain dan pekerja yang lain depa agak terkejut bila aku fasih dalam dialek Kelantan tapi berasal dari SUNGKAI PERAK. Hehehe...depa ingat depa kutuk aku dalam loghat depa aku tk paham...chaiiittt....sorry le abe weiii ,,,kawe oghe kelate gak dulu....

Kerilla dan Ramadhan.....
Sg. Kelantan ...betul2 tepi ofis je..view memang excellent!
Masa aku sampai kat bumi bertuah ni....adalah semasa Ramadhan....tu sebab time tiba je Ramadhan aku akan teringat balik tempat ni...manakan idaknya...aku datang tempat ni sebatang kara...naik bas ekspres RASIMA dari Ipoh kul 10 pagi dengan di poket hanya ada RM250 (Apak pesan kalau tak cukup bagi tau kemudian. Nanti apak poskan duitnya....tapi aku paham je...kalau dia cakap "kemudian" tu maknanya tak ada la tu...kami memang susah masa tu...tak pe Apak ...paham je ..anak ni yang kita ni orang susah.
    Sebenarnya sebelum terima tawaran kerja ni... aku dah pun ditawarkan untuk DIPLOMA Lanjutan Perakaunan di UITM Shah Alam (sekarang dah dinaik taraf kepada Ijazah Sarjana Muda)...yang dapat tawaran tu hanya aku ngan Amin (kawan satu kursus dulu di ITM Cawangan Pahang)....oleh sebab kesempitan duit ...aku dengan berat hati terpaksa tolak tawaran tu...dan terima tawaran dari TAIKO Plantations. Tapi NIAT untuk melanjutkan pelajaran masih aku simpan dalam hati ini.....
   Dalam pukul 4 petang aku sampai di pekan TANAH MERAH, Kelantan....Tercangak-cangak aku dibuatnya...surat tawaran kerja aku genggam kemas di tangan sebab nak tunjukkan ALAMATNYA pada orang dan nak tanya macamana boleh pi ke tempat bertuah ni LADANG KERILLA, Beg Berkunci 69, 17500 Tanah Merah, Kelantan.Aku mula merayau pelan-pelan menyusun langkah...dalam kepala punya la serabut...macam2 pikir...tapi matlamat utama...ada 2 je..Yang Pertama mesti sampai ke tempat yang aku tuju sebelum waktu Maghrib...yang kedua ...apa aku nak makan untuk berbuka nanti?....macamana nak pergi kerja esok...aku cuma ada kaki je...langsung tak ada kenderaan bermotor nak bergerak...aduihhh letih pikir semua benda....Jalan punya jalan sampai le aku kat tepi sebuah kedai...KEDAI JAM! Tak pikir panjang terus masuk....Beli Jam Loceng...warna Merah....hahahaha....ni la harta aku yang pertama. lepas beli baru pikir....ALAMAK...duit dah habis sikit dah ni....masa ni jugak aku kenal benda palng basic sekali kat Kelantan....iaitu NASIK KERABU.... bila ditanya harga...RM 2.80 je dengan lauk sekali....kira ok la tu... beli sebungkus...tapi masa ni kuantiti nasik kerabu yang dibungkus aku rasa boleh makan 2 orang ooo...banyak betul..
OK nasik settled...carik air plak ...kalau air senang skit...air paling murah hahahaha....air Mineral jela...
Ok misi yang pertama settled..ada satu lagi ni...kena cari kereta sewa...Bila di cakapkan destinasi...semua dok geleng kepala...Berat nih...cuma ada sorang Pak Cik ni je nak antar...tapi dia cakap terus terang ...mahal la skit bayaran...aku cuba tanya kenderaan awam yang lain...depa ghoyak tak dok...mampuih...Nak tak nak ...terpaksa la...
Pekan Tanah Merah...ermmm aku rasa macam Tanjung Malim jugak sebab ada  gate keretapi ...hahaha.....bersambung....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails