Iklan

12 June 2017

Kenapa KERILLA?

Ramai yang tanya kenapa banyak benda aku kaitkan dengan satu perkataan ni iaitu "KERILLA". Kerilla yang sering aku gunakan sebenarnya adalah nama sebuah Ladang/Estate di Tanah Merah Kelantan.
Kerana di sinilah tempat aku mula-mula mengenal erti kehidupan yang sebenar sebaik sahaja aku menamatkan alam sebagai pelajar dan memegang segulung diploma.  Ya ...sebaik sahaja aku menamatkan pengajian dalam Diploma Pengurusan Ladang (Diploma In Planting Industry Management) dari ITM Cawangan Pahang dan berjaya dalam sesi temuduga dari KL Kepong Bhd..aku ditempatkan di sebuah ladang/estate Taiko Plantation yang terletak di Ladang Kerilla, Tanah Merah KELANTAN.
Sekali lagi aku menjejakkan kaki di bumi Kelantan selepas 3 tahun bersama MRSM Pasir Tumboh. Bumi yang tak asing bagi aku...Dialek yang yang tak asing bagi aku....cuma dalam situasi yang berbeza...Dulu budak tapi sekarang dah menempuh alam pekerjaan.

Rumah ni adalah rumah pertama di ladang kerilla diberikan kepada aku sebagai tempat penginapan...tak percaya aku...gambar ni diambil pada tahun 1968....hasil carian di Internet.....
Anak Peneroka FELDA dengan situasi diladang memang tak menjadi masalah untuk aku....FELDA Trolak Utara dengan situasi di Ladang Kerilla tak jauh beza...cuma yang kekoknya ialah untuk menguruskan Ladang yang berasaskan kepada Getah....itu memang suatu benda yang amat baru bagi aku sebab Trolak Utara adalah berasaskan kepada kelapa sawit. Ermmmm ...cabaran...sepanjang aku praktikal dulu tanaman getah ni aku jumpa ketika di Ladang ESPEK di Ulu Cheka, Pahang.
Berbekalkan Pengalaman yang ciput aku mula mengorak langkah untuk menempuh cabaran...Hehe...Cuak woi! Tengok suasana estate ni buat kali pertama....sebab suasana di New Camp Division ....punya la..
  1. Pekerja masih lagi tinggal di rumah papan kaler hijau...
  2. Bekalan air masih bergantung kepada kolam takungan air dan pam air...
  3. Air dirawat sendiri....
  4. Pekerja mandi dikolah besar yang disediakan secara beramai2.
  5. Bekalan tenaga elektrik masih bergantung kepada sumber diesel...
Walaupun aku ni anak peneroka...keadaan macam ni memang agak asing gak buat aku...memang di FELDA dulu pernah hidup tanpa bekalan elektrik...tapi sekurang-kurangnya keadaan tempat tinggal dan sumber air berada dalm keadaan sempurna.
Penginapan aku adalah di HOME Division...selepas melapor diri di Pejabat Ladang Kerilla....aku diserahkan kunci dan ditunjukkan rumah yang disediakan untuk aku...tak jauh dari pejabat....hanya seberang jalan je...dari Pejabat pun boleh nampak...dan diatas bukit yang jugak tak jauh dari pejabat ialah BANGLO Tuan Besar...tersergam indah.
Dengan penyerahan kunci rumah tu bermakna bermulalah perjalanan aku sebagai Assistant Manager di Ladang Kerilla....bersambung....
Antara keluarga Kakitangan Estate yang pernah tinggal di rumah ini. Rekabentuk rumah Inggeris lama...sebab ruang memasak dipisahkan dari rumah Utama...

Suasana yang tak jauh berbeza ketika aku menjejakkan kaki disini pada tahun 1995....Pokok kelapa tu masih ada lagi ...haha...rumah kena tutup sentiasa sebab habuk dari jalan tanah merah....

Gambar ni berlatar belakangkan Pejabat Ladang Kerilla. Situasi yang sama jugak pada tahun 1995. Pejabat ni terletak ditebing sungai Kelantan...Pergghhh menang terbaik!

2 comments:

Dhana said...

En.Zulkifli, nama saya Dhana dari Kuala Lumpur. Saya nak tanya Encik tentang gambar lama di ladang Kerilla. Dari mana encik dapat gamber itu. Bapa saya dari Kerillla sejak 1952an. Ini nombor saya 0163671484. Boleh encik hubungi saya? Terima Kasih

Vani said...

Hi En Zulkifli, quite an interesting blog especially its form my grandparents hometown. Would be really interested to find if you still have those pictures.

My grandparents are one of those first ppl moved there to Kerilla estate. Unfortunately all the pictures got ruined in the huge flood.

Do Whatsap me at 011-10820576.

Thanks
Vani

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails