Iklan

15 May 2013

Kalau pahala boleh dihitung...!

Esok adalah Hari Guru....tapi semalam masa taklimat dari pihak pengurusan ade bagitau benda yang entah hapa-hapa yang akan berlaku pada Majlis Sambuatan Hari Guru 2013....Mula2 depa bacakan surat yang dikirimkan oleh pihak PPD.
 Dalam surat tu cakap:
  • tak boleh diadakan 1 sessi persekolahan....ok lagi la tu
  • sambutan hari guru dibenarkan sehingga tamat sessi persekolahan....ok la tu
Lepas pihak pengurusan umum sambuatan tahun ni cuma sebelah pagi sahaja... selepas tu Peperiksaan Pertengahan tahun akan berjalan seperti biasa...HUH! Pakat nganga semua...aku pun cakap sorang2 je..".sepanjang perkhidmatan aku belum pernah jadi macam ni.... "..Tiba-tiba ade sorang lagi pulak cakap..."Ko baru je kerja...aku yang dah 32 tahun kerja ni pun tak pernah lagi jadik macam ni...ni kali
pertama dalam sejarah perkhidmatan aku...masa hari GURU ade peperiksaan dan kerja macam biasa...". Aku pun mula la nak bengang dengan pengurusan ni...Alasan : "Kalau kita tak buat peperiksaan nanti pelajar tak akan datang ke sekolah...dan nanti takut pelajar keluar awal sebelum tamat waktu persekolahan..." ...Adoi hai! Itu pun depa takut...yang tak datang kesekolah tu tak pe la...100% bukan dah tanggungjawab pihak sekolah ...dan yang hadir tu kita rancang la aktiviti bersama antara pelajar dan guru...Ustaz tiba2 bisik kat aku..." Cuba hang bayangkan kalau hang boleh nampak pahala...Hang baru je niat nak mengajar je dah dapat pahala...kalau hang mengajar lagi bertambah pahala hang...kalau ilmu yang hang ajar hari tu budak2 gunakan untuk kebaikan...lagiiiiii pahala untuk hang...." "Tu kalau hang masuk kelas mengajaq dengan ikhlas...banyak pahala tau dak..."Oooo insap jap aku!...Kesimpulannye...esok aku pi sekolah duduk kejap kat tempat perhimpunan , dengar perutusan...pass tu masuk kelas macam biasa...Alhamdulillah terima kasih Ustaz....sebab sedarkan aku ....SELAMAT HARI GURU....
INFO HARI GURU
16 Mei pada tahun 1956 Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah atau Melayu Federal Legislative Council telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran yang juga dikenali Report of the Education Committee sebagai dasar pelajaran bagi negara Malaysia. Dokumen tersebut yang dikenali sebagai Laporan Razak (Razak Report) telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan dan sempena peristiwa inilah tarikh 16 Mei dipilih sebagai Tarikh Sambutan Hari Guru secara rasmi di seluruh Malaysia.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails