Iklan

21 May 2013

Jadi le macam ayam tu!

Ini le ayam nye....
Pagi ni tak bersidang sebab tugasan aku pagi ni ialah memastikan semua ayam2 daging di sekolah ni sihat dan kurang kolesterol. Dah tinggal berapa hari je pun sekolah dan hari ni last depa dapat pijak rumput kat sekolah ni...aku bagi chance la kat depa buat acara bebas.
Kat hujung padang tu ade Yeop yang rupa2nye sama dengan aku bagi ayam daging di buat acara bebas jugak. Aku pun ambik kesempatan nak tanya satu benda kat dia...saja nak dapat kepastian kenapa dia bising kat bilik PK1 pagi tadi masa tandatangan untuk dapat kelas relief. Belum sempat tanya rupa2nye dia dah bercerita...ok la tu aku tumpang dengar je...
Yeop cakap " Depa ni kalau cakap bukan main lagi hebat!...Kita kena pastikan anak2 kita disekolah sentiasa belajar...jangan lewat masuk kelas...jangan keluar awal...mesti kreatif masa mengajo...Kalau ade aktiviti tu pastikan tidak menganggu proses pengajaran dan pembelajaran...itu la ...ini la...kalau nak buat aktiviti selain dari proses pengajaran dan pembelajaran mesti diluar jadual waktu...."  
"Kenapa nye Yeop?" Aku tanya....
"Ni ha! aku dapat relief kelas 5 Ekonomi  sampai 2 masa...apa aku nak buat ? Dah la budak semua macam setan...(Tak aku nafikan).Tak kan aku nak mengajo KH kat bebudak tu" Yeop mengeluh sambil tunjukkan slip relief..
"Sape yang tak datang tu...mesti dia ade hal penting la tu Yeop...sabo je la" aku buat2 ceredik.
"Tak datang ape bendanye...depa kena pi PPD sebab ade majlis...PPD jemput."....
"Ni serope bapak yang tak semayang suruh anak semayang la ni"...kata Yeop
"Nape Pulak dah ?" Aku buat2 bodoh pulak .
" Ape idak nye! macam aku cakap tadi la..kalau kita nak buat benda je...itu la ini la...jangan kalau PDP la..tapi kalau depa buat sedap je...macam tak kacau PDP sekolah je...ni suruh cikgu hadir...seropa ganggu PDP sekolah la tu..tu le depa ni CAKAP MACAM ULO...suka sangat meludah kelangit...".."Ape salahnye buat je majlis tu masa cuti sekolah ni...kan boleh! tak de kaco PDP sekolah...tu le kalau dah terlebih ceredik...Kalau KITA sanggup depa suruh datang petang...buat hari sabtu..macam2 lagi..tapi tang depa! sedap je langgor
semua...BODOOOOOH ! Aku rase depa ni kena aircond kuat sangat kat pejabat ...sebab tu otak depa beku...terus jadi tengin! Yeop...Yeop...setahu aku ni bukan jenih orang kuat melawan sebab.........baru diumumkan sebagai WORKER OF THE MONTH!' oleh Pengetua minggu lepas...walaupun bulan tu baru 14hb dan Yeop baru buat baguih dalam satu benda...(HEhe ..mangko punye pengetua...kalau nak umum pun ...umum le pada setiap awal bulan...baru le WOKER OF THE MONTH...ni baru 14hb dah umum)...ade betulnye cakap Yeop...otak depa jadi beku sebab kena aircond..otak kita cayo sebab dok berpaneh guna kipas buruk..
Apa2 pun kalau dah keluarkan arahan macam tu kat orang bawahan...kita sebagai pihak atasan tak buleh le ignore je ....Baru le kita akan jadi teladan yang baik....sekian TQ

Great leaders don’t tell you what to do…they show you how its done!




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails