Iklan

16 April 2011

Aku tahu tapi.....aku mahu

....................
aku tahu hidup dunia cuma sementara
tapi seolah-olah kuhidup untuk selamanya
aku tahu segala amalan bakal dihisab,
tapi masih kulupakan alam akhirat
aku tahu rakib atid setia di sisi mencatat amalan
tapi maksiat masih berterusan
aku tahu solat itu penting
tapi selalu memandangnya enteng
aku tahu solat itu tiang agama,
tapi sering saja aku lewatkannya
aku tahu ajalku tiba bila-bila masa sahaja,
tapi solat masih tak dijaga
aku tahu berat amanahku sebagai hamalatul quran,
tapi masih liat nak mengulang
aku tahu aurat itu aib diri,
tapi masih tak pandai menjaga diri
aku tahu cinta itu fitrah,
tapi aku jadikannya fitnah
aku tahu apa itu dosa apa itu pahala,
tapi aku seolah tak endahkannya
aku tahu Allah sentiasa memerhati
tapi sering kulakukan maksiat secara sembunyi
aku tahu ujian Allah pasti ada hikmahnya,
tapi aku sering berputus asa
aku tahu aku ini hambaNYA
tapi masih hanyut dengan dunia
aku tahu azabnya api neraka,
tapi masih kulakukan maksiat padaNYA
aku tahu betapa nikmat kehidupan di syurga
tapi tak berusaha untuk medapatkannya
....................
Ya Allah, banyaknya benda yang telah aku tahu, tapi buat seolah- olah tidak tahu..
sedangkan Nabi berkata: tidak berguna ilmu seseorang itu sehingga dia mengamalkan ilmu tersebut. Kenapa aku jadi begini. Aku tahu AKU INI MUSAFIR SAHAJA DI DUNIA DAN DESTINASI TERAKHIR IALAH AKHIRAT. tapi aku seolah- olah menjadi hamba dunia.

banyaknya benda yang aku tahu, tapi masih mahu melakukan maksiat padaMU. ampuni aku, pimpinlah aku ke jalan yang benar.

Wahai Tuhan ku tak layak ke syurgaMU,
namun tak pula aku sanggup ke nerakaMU
ampunkan dosaku terimalah taubatku
sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa-dosa besar..


Di mana bumi dipijak, di situ ISLAM dijunjung.

Jika bukan kita siapa lagi?
jika bukan sekarang bila lagi?
Jika bukan di dunia, di mana lagi??

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails