Iklan

14 August 2016

RASE DI HATI....

Berikut adalah petikan dari Berita Harian 13 Ogos 2016
ALOR GAJAH: Kementerian Pendidikan memberi jaminan beban tugas guru di negara ini akan berkurangan susulan usaha kerajaan mencari jalan penyelesaian terbaik berkaitan isu itu menjelang Januari tahun depan.

Menterinya, Datuk Seri Mahdzir Khalid, berkata ini kerana sebuah jawatankuasa yang ditubuhkan di peringkat kementerian sedang mengkaji masalah yang ditanggung guru pada masa ini dan keputusan mengenainya dijangka diperoleh pada Oktober ini.
Beliau berkata, jawatankuasa yang diterajui Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Dr Khair Mohamad Yusof, itu juga sedang mencari penanda aras yang boleh diguna pakai.
"Beban tugas guru antara kebajikan yang perlu diberi perhatian, mana tugas hakiki (mengajar) dan beban tugas yang mungkin kadangkala mengganggu perasaan guru.
  "Kita akan lihat semula mana satu yang perlu dikekalkan di peringkat sekolah, Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) dan Jabatan Pendidikan negeri (JPN) atau di kementerian. Semua ini diambil perhatian serius, termasuk tugas pengisian data dalam talian yang sedang dilaksanakan guru pada ketika ini," katanya.
Ulasan aku....
Benda yang dah lapuk ....asyik diperingkat perbincangan je...harap dapat diaplikasikan seperti yang dijanjikan....Nampak ada usaha di peringkat Kementerian....tapi aku masih tak nampak usaha untuk mengurangkan beban tugas guru ini diperingkat JPN....atau diperingkat PPD malah diperingkat pengurusan sekolah sekali pun...seolah2 mereka tergolong dalam pihak yang tidak terlibat dalam menambah beban kerja guru....sebagai contoh...perlaksanaan PBS...arahan yang diturunkan daripada pihak yang paling atas adalah sangat mudah dan dijamin tidak membebankan guru...tetapi apabila diperturunkan ke peringkat yang seterusnya...."pemurnian" dijalankan dengan tujuan menjadi yang terbaik dikalangan yang lain....tambah itu...tambah ini...dan secara tidak langsung semua "Pemurnian" yang dirancang...jatuh bebannya kepada si Pelaksana iaitu GURU....aduhai....kesian GURU......TQ
    

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails