Iklan

16 May 2011

Sulbi....


                                               


                                  

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda,
“Semua bahagian tubuh anak Adam akan dimakan tanah kecuali tulang sulbi yang daripadanya ia diciptakan dan daripadanya dia akan dibangkitkan”
(Riwayat al-Nasa’i, Abu Daud, Ibn Majah)

Dan dalam riwayat lain, Rasulullah bersabda lagi,
“Ada satu tulang yang pada anak adam yang tidak dimamah tanah” Mereka bertanya, “Apa itu ya Rasulullah?” Baginda menjawab, “Tulang Sulbi”
(Riwayat Muslim, Ahmad)
Tulang sulbi tu apa?
Tulang sulbi ni ialah tulang yang last sekali kat tulang belakang kita. Kira last paling bawah a. Dalam bahasa canggih nya, Coccyx.
                        
Okay dah tau mana letaknya Coccyx ni kan? So apa yang special nya tulang ni sampai Rasulullah sebut2?
Sebenarnya dari hadith2 kat atas tadi pun kita boleh conclude yang tulang sulbi ni sangat kuat dan tak mudah hancur. Dan dari tulang tu kita hidup dan dibangkitkan semula masa hari kiamat.
Ada sorang saintis Jerman, Hans Spemann yang prove sel2 dalam Coccyx ni tak kan hancur. Dia buat eksperimen cani, dia kisar tulang sulbi ni sampai hancur and panaskan dalam suhu yang sangat tinggi and dalam masa yang sangat lama. Pastu dia cek balik sel2 dalam tulang tu masih hidup macam biasa.
Sama jugak dengan Syeikh Abdul Majid a-Zindani, pun buat experiment jugak kat tulang sulbi ni. Ambik tulang ni and panaskan. Dah habis tu cek semula, langsung takde rosak pun sel2 dalam tulang tu, Masya Allah.
Hans Spemann jugak ada buktikan tulang sulbi boleh tumbuh semula macam mana tulang tu tumbuh first time dalam rahim seorang perempuan. Dia masukkan tulang sulbi yang dia dah kisar and bakar tadi dalam embrio-embrio lain. Result dia tulang2 tu dapat tumbuh and jadi paksi kepada janin2 tu.
Jadi, maknanya bila jasad seseorang tu dah mati, tapi sel2 asas dalam Coccyx ni akan hidup walau di mana dia dikebumikan dan walau beribu2 tahun pun.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails