Iklan

16 January 2011

Bercakaplah Mengikut Analisis Bukan Hipotesis


Mengikut sistem pendidikan di Malaysia, setiap pelajar yang mendaftarkan dirinya kesekolah ,maka mereka wajib mengambil atau dengan lebih tepat belajar subjek sains. Dulu waktu aku sekolah , subjek sains diajar oleh cikgu Zamzuri. Waktu itu darjah 6.Kawan sebelah aku masa tu namanya hafizah.Kami berdua duduk di tempat duduk paling belakang dan depan kami pula ialah Halil. Waktu itu cikgu sains aku memang paling suka suruh aku duduk depan sekali. Setiap kali dia masuk,dia nak aku tukar tempat duduk dengan Asri.Jadi aku akan duduk depan sekali. Semuanya gara-gara hafizah yang kuat bercakap,yang jadi mangsanya ialah aku. Mungkin aku tinggi ,jadi matanya hanya mampu menangkap wajahku.oh! Aku masih ingat bilamana,setiap kali dia minta aku buat latihan , antaranya mestilah berkaitan dengan analisis dan hipotesis. 

Dan lagi sekali malapetaka akan berlaku bila aku tak dapat jawab soalan yang cikgu Zam beri. Berdiri atas kerusi sampai kelas habis atau lain-lain denda. BEZANYA MUNGKIN HANYA AWAL DAN AKHIR Bercakap mengenai hipotesis dan analisis ,saya merasakan bahawa pembaca pasti dapat memahami apa yang dimaksudkan .Mudah sahaja , hipotesis biasanya akan dibuat sebelum sesuatu perkara mahupun ujikaji dilakukan.Amat berlainan dengan Hipotesis yang mana setelah sesuatu perkara dijalankan ,maka antara perkara terakhir yang harus dilakukan ialah menganalisis keputusan awal untuk mendapatkan keputusan akhir. Ya,bezanya mungkin sekadar ’AWAL ’dan ’AKHIR’.Tapi sedarkah kita,dengan perbezaan kecil ini akan melahirkan satu impak negatif yang memudaratkan pelbagai pihak. 

Saya sedaya upaya cuba untuk mengaitkan dua kata kunci ini terus kedalam kehidupan seharian kita selaku manusia.Mungkin agak mudah difahami.Apabila sesuatu khabar angin disebarkan , pada kebiasaannya kita akan terus mengambilnya bulat-bulat dan lebih teruk lagi apabila ,kita bukan sahaja mengambil hipotesis2x yang disampaikan,tetapi juga menyebarkannya tanpa melakukan sebarang analisis. APA KATA QURAN DAN HADIS? Berkaitan masalah ini , Allah telah menggariskan titik panduan bagi manusia menyelesaikan masalah ini ,berbunyi... Al hujurat ,ayat 6 Wahai orang-orang yang beriman!Jika seseorang yang fasik datang kepadamu membawa suatu berita ,maka telitilah kebenarannya ,agar kamu tidak mencelakakan suatu kaum kerana kebodohan (kecerobohan)yang akhirnya kamu menyesali perbuatanmu. 

Jadi disini ,bercakap berdasarkan analisis amat dituntut oleh islam.Ia bukan sahaja melibatkan diri kita sendiri,bahkan berkait rapat dengan pihak kedua.Yang lebih mudah kita sebut sebagai mangsa Dari Abu Muhammad ,iaitu Al Hasan bin Ali bin Abu thalib radiallahu anhuma , katanya : Saya menghafal sabda dari Rasulullah s.a.w iaitu :Tinggalkan apa yang menyangsikan hatimu,yakni jangan terus dilakukan dan berpindahlah kepada apa yang tidak menyangsikan hatimu,yakni yang hatimu tenang melakukannya.Maka sesungguhnya bersikap benar itu adalah ketenangan dan berdusta itu menyebabkan timbulnya kesangsian. Hadis riwayat Tirmidzi dan diklasifikasikan sahih Apabila hal ini berlaku dan membarah kedalam masyarakat,ia bukanlah sesuatu yang mudah untuk kita ubati.Menyampaikan sesuatu berita yang palsu bukanlah sifat muslim yang sebenar.Akhlak islamiah ini perlulah kita semai untuk mengelakkan ianya menjadi sebati dengan diri kita.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails