Iklan

14 July 2015

Makin Mengecil Nilainya...

Ramadhan 1436 dah pun hampir ke penghujung. Bahang hari raya dah pun kuat dirasai. Segala persediaan perlu dilakukan terutama bagi anak-anak. Macam biasa bajet aku sediakan...tapi jumlahnya tak lah banyak memandangkan aku pun bukan ada berduit sangat. Jumlah yang hampir sama dengan tahun-tahun sebelumnya...tapi tahun ni keupayaan untuk membeli rupanya dah semakin mengecil. Kalau dulu lebih banyak barangan dapat di beli dengan jumlah wang yang sama tetapi tidak pada tahun ini. Nak marah pun tak boleh...nak mengeluh tak bagus...so carry on dan terpaksalah potong sikit pembelian barangan. GST dan kenaikan harga petrol memang jelas telah melonjakkan harga barangan dan seterusnya mengecilkan nilai gaji aku yang ciput ni. Dalam satu resit pembelian baru ni apabila disemak nilai GSTnya...Fuhhh RM25...kalau nak kira dah boleh dapat dah baju T sehelai. Putih biji mata aku tengok nilai GST yang perlu aku tanggung...Kalau dulu cuma orang kaya dan mampu je yang wajib bayar culai...tapi bila GST menggantikan SST hampir semua rakyat sekarang adalah pembayar cukai scara langsung.Sebahagian besar rakyat Malaysia tergolong dalam kumpulan ini yang terpaksa menanggung cukai baru tetapi tidak pula mendapat faedah dari penurunan cukai sedia ada. Pandai dak pemerintah kita ....bunuh dalam diam. Bagi BR1M lepas tu rampas balik...
 
MAKLUMAT Tokok Tambah

Apakah GST
GST is a consumption tax that is based on the value-added concept which will replace the current sales tax and services tax. Put in differently or explained in simple terms, with GST, consumers will only need to pay tax once and the price of the goods should either remain the same or in fact be more affordable.

 
Kenaikan harga petrol

Berikut adalah senarai harga runcit bulanan bagi petrol RON 95, RON 97 dan minyak Diesel di pasaran Malaysia untuk tahun 2015
Senarai yang disertakan ini dapat membantu pengguna mengikuti harga terkini (bahan api) minyak di pasaran sedia ada.
Fenomena harga petrol dan diesel yang turun naik juga menunjukkan bagaimana kadar matawang RM yang lemah mempunyai kesan langsung kepada kehidupan rakyat. Sentimen pasaran matawang yang gusar dengan hutang 1MDB banyak mempengaruhi keengganan pelabur antarabangsa menyimpan matawang ringgit yang menyebabkan harganya terus jatuh berbanding USD.
Jika menyalahkan pasaran minyak mentah dunia akibat turun naik harga minyak, DSN bertanggungjawab sepenuhnya kepada turun naik kadar matawang RM. Di bawah pentadbiran beliau sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, kadar matawang RM kini jatuh ke paras terburuk sejak krisis kewangan Asia 1998.
Kenaikan harga petrol dan diesel yang akan dihadapi oleh rakyat Malaysia dalam bulan-bulan mendatang adalah akibat kegagalan beliau sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Akhir kata...."SENYUMMMMMMM!!!!!!"


Bulan RON95 (Seliter) RON97 (Seliter) Diesel (Seliter)
Januari RM1.91 RM2.11 RM1.93
Februari RM1.70 RM2.00 RM1.70
Mac RM1.95 RM2.25 RM1.95
April RM1.95 RM2.25 RM1.95
Mei RM1.95 RM2.25 RM1.95
Jun RM2.05 RM2.35 RM2.05
JulaiterkiniPetunjuk RM2.15 RM2.55 RM2.05








No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails