Iklan

04 October 2011

Sekurang-kurangnye sampai juga dia kesana....kita?

 Macam-macam perkara dah berlaku...dan yang hebat adalah tahun lepas....rasenye kalau boleh ditimbang  kutukan dan sindiran yang di terima...aku rase bertan-tan dah ni...tapi itu le ketentuan Allah...yang sentiasa adil dalam semua perkara dan lebih bijaksana. Kurang di sini ...munglin lebihnya disana...
    Tapi itu la manusia....selagi bergelar insan memang tak kan lepas dari sifat pelupanya...Setiap perkara yang berlaku sepatutnya di ambil ikhtibar dan lebih baik kalau boleh di jadikan batu sempadan untuk melahirkan dan mendewasakan kita dalam menuju kearah yang lebih baik. Itu bagi manusia yang pandai menilai! tetapi bagi manusia yang tidak beberapa bijak dalam menjadikan sesuatu perkara sebagai sempadan untuk kebaikan ...maka ia akan terus kekal seperti mana sebelum sesuatu perkara itu berlaku.
Allah maha adil...kalau hati yang keras dan sukar dilentur sesama manusia....mungkin apabila berada hampir dengan-Nya nanti hati yang keras akan menjadi lembut ...Insyaallah...dan semoga hijrah yang dilakukan akaan membuka pintu hati yang keras agar lebih lembut untuk menerima setiap teguran orang dan yang lebih terbaik ialah berubah menjadi insan yang sentiasa di tagih oleh orang lain.
   Tapi kita yang sentiasa berada di sisi dan yang menjadi saksi ke atas segala kejadian ini tidak seharusnya terus menghukum...sebaliknya cubalah pujuk hati yang pernah disakiti....hati yang pernah ditikam dengan semua jenis perbuatan yang kita tak suka ini supaya berfikir ....."sekurang-kurangnye cukup juga hukum islam yang ke-5 untuk nya....." Kita? entah bila akan dijemput oleh Allah sebagai tetamuNya.
   Apa yang berlaku lebih baik kita lupakan dan bersama kita doakan semoga ...hati yang keras dan pemikiran yang gelap dapat berubah kepada sesuatu yang lebih baik....yang akhirnya akan membawa kebahagiaan untuk yang berhampiran dengannya dan juga untuk orang yang berada disekelilingnya nanti. Selamat Menjadi TETAMU ALLAH buat nya...Wallah waalam



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails