Iklan

02 July 2010

PESANAN UNTUK PENTADBIR SIRI 2..the story..

PESANAN UNTUK PENTADBIR SIRI 2



Isnin 24 jun 2010 dikalangan guru sape yang tahu tarikh ni adalah merupakan tarikh persaraan bagi Encik Mohd Rosli (Pembantu Makmal sekolah)? Aku yang jumpa Abang Li hari2 pun tak tau….Tup!Tup! hari tu tengok masa perhimpunan rasmi sekolah aku baru dapat tau hari tu adalah hari persaraan abang Li.

Sedih aku tengok ….majlis yang diadakan..Ye la sebab abang Li ni dah berkhidmat kat sekolah ni selama 11 tahun….bukan setakat dia je yang aku kenal tapi bini dia….anak2 dia jugak semua aku kenal dan bukan setakat aku je yang kenal keluarga abang li ni malah semua guru kat sekolah ni kenal kelurga beliau.

Perhimpunan Rasmi diadakan seperti biasa pagi tu…Pentadbir berucap mengenai beberapa perkara penting dan yang menarik perhatian aku adalah pesanan pentadbir supaya mewar-warkan sesuatu perkara penting kepada semua guru dan pelajar dan seboleh-bolehnya mengambil atau memberi perhatian pada setiap perkara yang diwar-warkan. Pesanan ini disampaikan entah kenapa aku pun tak tau..ade la tu program yang dianjurkan oleh pihak tertentu tidak mendapat perhatian daripada guru. Tapi yang menrik perhatian aku…..adalah kenyataan pentadbir hari itu iaitu ‘GURU HANYA MENGHABISKAN DUIT KERAJAAN!’…Persoalannya kenapa kenyataan itu yang diwar-warkan? Terutama dihadapan pelajar…kalau tak puas hati cakap dalam mesyuarat…ni tak di perhimpunan bersama pelajar ko pi cakap benda tu…dalam hati aku’ bodoh !punya pentadbir…betul orang cakap…yang menjatuhkan maruah guru adalah guru tu sendiri.’…

Setiap perkara penting akan sampai ketangan Pentadbir…pas tu baru pentadbir mengambil tindakan seterusnya. Pentadbir yang GAGAL menjalankan tugas untuk mewar-warkan perkara tu dengan baik….guru yang dipersalahkan!...dah buat silap tak mengaku….sepatutnya PENTADBIR HANYA TAHU MENGHABISKAN DUIT KERAJAAN! Tu la dah buat benda B.O.D.O.H pas tu pi confirmkan sendiri …yang awak tu bodoh. Deyyyyyappada!

Aku kata BODOH ialah kerana Ketua Pentadbir komplen pasai majlis persaraan Abang Li…majlis terlalu ringkas sehingga seolah-olah tak menghargai persaraan beliau. Tu yang aku bengong tu…Tak terfikir ke dalam kepala hotak pentadbir yang kononnya hebat ni…..

1. Sape yang tahu tarikh persaraan ? Jawapan: Pihak Pentadbir

2. Sape yang menghadiri majlis makan2 untuk abang li yang diadakan dalam cuti sekolah hari tu? Jawapan: Pihak Pentadbir dan kakitangan sokongan

3. sape yang menandatangani surat persaraan abang li? Jawapan : Pentadbir

4. sape yang turut memberikan cenderamata ? jawapan : Pentadbir

5. sape sepatutnya yang merancang majlis seperti tu? Jawapan: Pentadbir

6. sape yang sepatutnya MEWAR-WARKAN PERKARA NI? Jawpan: Pentadbir

Guru tak tau…sape tau tarikh persaraan orang lain? kalau diberitahu insyaallah majlis akan jadik lebih baik…itu pun kalau pentadbir bagi kerjasama kalau dok pikir PNP je mampuih gitu je…….macam majlis persaraan Pn. Rajmah..meriah…siap jemput suami dia lagi…macam tu la yang aku bayangkan untuk majlis persaraan Abang Li. Atau ade double standard ?

Pada pendapat aku ini adalah bukti…mengenai perkara yang sepatutnya di WAR-WARKAN….tu la….rase macam nak kuar je perkataan hey you! stupid bustard !….SEpatutnya diaorang para pentadbir ambil berat pasal hal ni…sebab selain dari menunjukkan rasa ambil berat ia jugak dapat menunjukkan sifat pentadbir terhadap kebajikan pekerja disamping dapat menunjukkan rasa terima kasih diatas apa yang telah dicurahkan oleh pekerjanya.

Ambil Berat pasal kebajikan dan tak pernah menghargai…ni la yang lemahnya Para Pentadbir kat sini…tak tau la…bila nak sedar depa ni. Tapi untuk En. Rosli SELAMAT BERSARA…….bila la turn aku ni?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails