Iklan

06 April 2015

Boleh Kata Isu Besar la Jugak

Sabtu 4.3.2015...Mesyuarat Tergempar PIBG Smk KKB telah diadakan. Kebetulan hari tu free so ambik peluang pi jap jengok-jengok sebab perkara ni melibatkan Kakak Na. Perkara yang tergempar ti ialah berkenaan dengan 'Penutupan Arus Perdana di SMK KKB' Waa...serius ni..maknanya sekolah kakak na akan ditutup sepenuhnya untuk memberi laluan kepada Kolej Pra Universiti untuk Tingkatan 6. Prosedur perlaksanaan akan dibuat secara soft landing atau pun secara berperingkat-peringkat. Bermula sesi tahun 2017 tiada pengambilan pelajar tingkatan 1 dan seterusnya pada 2019 yang tinggal hanyalah Tingkatan 6.
Itu senario perkara yang akan berlaku...malah tempat mesyuarat juga yang pada mulanya adalah di Dewan Sekolah terpaksa berpindah venue sebab tak mendapat kebenaran daripada Pihak Kementerian. Tuan Pengetua akan dikenakan tindakan disiplin kalau mesyuarat diadakan dikawasan sekolah. Guru juga akan dipindahkan dalam tempoh 24 jam sekiranya hadir dalam mesyuarat tergempar yang dianjurkan oleh PIBG kali ni. Selepas perbincangan diadakan maka venue meayuarat dipindahkan ke Bangunan UMNO atas ikhsan.
Maka mulalah mesyuarat....antara jemputan yang hadir ialah ALUMNI SMK KkB

Bila ALUMNI ni diberi peluang mula lah depa bukak berita sejarah depa....!!! Kenangan...nostalgia....macam2 lagi la...cerita pasai pengalaman depa...Start dari Burhamudin Talib sampai la ke Penyata Razak. ..semuanya depa cerita...meleleh2 nanah kuar dari telinga..kut idung ...kut mata ...semua keluaq...penat la weiiii kalau semua nak cerita....lepas sorang..sorang lagi naik cerita..macam passing batton pulak dah...aduih!!!! Penat la weiiii....
Hasil perbincangan....Memorendum akan dibuat dan akan dihantar oleh wakil PIBG dan Persatuan ALUMNI kepada mana-mana pihak agar suara ibubapa ini dapat didengari dan dapat di beri perhatian. Memorendumnya ialah..." Kami dari persatuan PIBG yang mewakili ibubapa SMK KKB dengan ini meminta agar Arus Perdana dikekalkan dan Tingkatan 6 juga dikekalkan dengan menggunakan infrastruktur baru yang dibina khas bagi tingkatan 6." Yezzaaaaaa.....semoga berjaya!


INFORMASI:



Pada April 1959, tertubuhlah sebuah sekolah untuk anak² melayu di sekitar daerah Hulu Selangor iaitu skolah yang pada hari ini di kenali sebagai Sekolah Menengah Kebangsaan Kuala Kubu Bharu (SMKKKB).Dalam serba kekurang,Sekolah yang hanya bermula pada awal penggal kedua pada tahun itu hanya mempunyai 36 orang murid.Sejarah menunjukkan nama asal sekolah ini bukanlah seperti nama yang ada sekarang.SMKKKB dahulunya dikenali sebagai Darjah Menengah Melayu Kebangsaan dan juga tapak bangunan sekolah ini bukanlah seperti mana di Kuala Kubu sekarang tetapi menumpang di Bangunan Umum Kalumpang, iaitu Sekolah Kebangsaan Kalumpang.Apabila berpindah ke Kuala Kubu Bharu, Sekolah ini dikenali dengan nama Sekolah Menengah Anika Jurusan dan kemudian bertukar ke nama SMKKKB.Penduduk setempat menamakan sekolah ini sebagai Sekolah Melayu untuk membezakan antara SMKKKB dan sekolah inggeris iaitu Sekolah Menengah Dato Haji Kamaruddin SMD. Dalam usia 4o tahun sekolah ini ditubuhkan, ramai anak² didik yang menimba ilmu pengetahuan didisini telah berjaya dalam hidup dan tidak dinafikan juga ada diantara mereka yang kembali bertugas di SMKKKB sebagai pentadbir dan pengajar di SMKKKB.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails