Iklan

23 March 2019

Indahnya Pelangi

Allah tak pernah janjikan langit selalu biru, jalan hidup tanpa batu, matahari tanpa hujan, kebahagiaan tanpa kesedihan, kejayaan tanpa perjuangan. Tapi Allah janjikan kemudahan bersama kesulitan, rahmat dalam ujian, ganjaran buat kesabaran, keteguhan dalam perjuangan.. Bukankah indahnya pelangi itu, baru kita rasakan setelah turunnya hujan?

Ada sebab kenapa pelangi itu hadirnya hanya seketika. Kenapa ia pergi dan menghilang dengan sekelip mata....

Kerana jika ia selalu mempersembahkan dirinya selepas hujan, keindahannya akan hilang. Ia akan kurang dihargai. Ia tidak akan menjadi suatu yang dinanti-nantikan. Sekiranya ia kekal, maka akan luput keistimewaannya. Akan lenyaplah keunikannya.

Ramadhan 1440H..pasti tak akan sama...😢

Di sebalik hujan ada kecantikan pelangi.

Di sebalik musibah akan ada hikmah.

Di sebalik celaan akan ada pujian.

Di sebalik cacian akan ada peningkatan penghormatan.

Di sebalik dugaan akan ada kenikmatan.

Di sebalik segala sesuatu ada DIA & hanya DIA.


Jadi, yang pahit dari kesabaran itu hanya permulaannya. Kesabaran pada ujian pertama menciptakan kekebalan pada ujian selanjutnya. “Mereka memanahku bertubi-tubi, sampai-sampai panah itu hanya menembus panah,” kata penyair Arab terhebat sepanjang sejarah, Al-Mutanabbi.…

Dan sesungguhnya kepada Tuhanmulah kesudahannya segala sesuatu, Dan sesungguhnya Dialah yang menjadikan orang tertawa dan menangis. Dan sesungguhnya Dialah yang mematikan dan menghidupkan…

 An-Najm: 42-44

Begitulah hebatnya Allah SWT mendidik jiwa hambanya. Di sebalik dugaan, musibah dan ujian itu tersembunyi pelbagai nikmat dan rahmat yang besar. Hanya hati yang celik sahaja mampu melihat apa yang tersirat di sebalik yang tersurat.









No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails