Iklan

18 August 2016

Lembu mu Qurban ku


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tiada amal anak Adam yang lebih disukai Allah pada hari Aidil Adha melainkan ibadat korban. Sesungguhnya binatang yang dikorbankan itu akan datang pada hari kiamat lengkap dengan tanduk, bulu dan kukunya. Sesungguhnya ibadat korban ini diredhai Allah sebelum darah binatang itu jatuh ke bumi. Maka hendaklah kamu berasa lapang dada dan reda akan ibadat korban yang kamu lakukan.” (Hadis riwayat At-Tirmizi).

AMALAN QURBAN

Amalan qurban menjadi satu ibadah tahunan bagi masyarakat Islam khususnya di Malaysia yang melakukan penyembelihan qurban sama ada dilakukan di masjid, surau, balai raya, padang awam, taman perumahan atau rumah persendirian. Pelbagai cara dan kaedah dilakukan oleh masyarakat awam dalam melaksanakan penyembelihan qurban.

PEMBAHAGIAN DAGING QURBAN

Pembahagian daging qurban terbahagi kepada dua jenis, iaitu sembelihan qurban wajib (nazar) dan sembelihan sunat seperti yang berikut: 

(a)     Pembahagian daging qurban wajib atau nazar: 
Wajib semua dagingnya termasuk kulit dan tanduk disedekahkan kepada orang fakir dan miskin, dan haram bagi pihak orang yang berqurban memakan daging qurbannya atau memanfaatkan sembelihan itu untuk kepentingan dirinya. 

(b)   Pembahagian daging qurban sunat: 
Menurut pandangan ulama mazhab Shafi‘i: 

(i) 1/3 untuk dimakan oleh pihak yang berqurban      dan ahli keluarganya; 
(ii)1/3 untuk disedekahkan kepada fakir dan               miskin; 
(iii)1/3 untuk dihadiahkan kepada sahabat handai        termasuk orang kaya atau jiran-jiran. 

Yang paling afdal menurut pandangan ulama mazhab Shafi‘i ialah bersedekah semuanya kecuali pada beberapa ketul atau suapan yang agak berpatutan dimakan oleh orang yang berqurban untuk mengambil berkat, seperti sebahagian hati kerana ianya sunat dimakan. Amalan ini pernah dilakukan oleh Nabi SAW ketika Baginda melakukan qurban. 

Dari aku Pencacai yang hina.....
Harap yang diberikan amanah dapat menjalankan tanggungjawab dengan sebaiknya, jujur dan amanah. 
Pembahagian harus kena tepat dan betul....kalau daging ada 90kg...30kg diberikan kepada tuan punya daging qurban...kalau ada 10 orang fakir dan miskin pastikan setiap mereka menerima 3kg...dan sekiranya ada 20 orang lain yang tidak dari golongan fakir dan miskin maka pastikan 1.5kg kuantiti daging qurbannya. Kualiti daging juga mesti utamakan yang golongan fakir dan miskin. Pastikan golongan ini menerima hak mereka dengan betul. Ins sha Allah qurban kita akan menjadi IBADAH. Kenaikan harga lembu setiap tahun seharusnya menarik perhatian pihak pengurusan masjid dan surau yang mempunyai kemampuan dari segi keewangan. Janganlah semua perbelanjaan untuk ibadah qurban ini ditanggung sepenuhnya oleh pembuat qurban. Boleh le payungkan mungkin dari segi kos pengangkutan membawa lembu...upah pengurusan dan pembahagian daging qurban. dengan itu mungkin lebih ramai ahli qariah masjid yang mampu dan boleh melakukan ibadah korban ini. Maksudnye....kos-kos selain dari nilai lembu ditanggung oleh pihak masjid atau surau yang mempunyai tabung keewangan yang mencukupi dengan cara itu saya pencacai yang hina ini rasa harga bagi setiap bahagian lembu yang nak di qurbankan mungkin akan dapat kurangkan lagi. SENYUMMMMMM......


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails