Iklan

17 July 2015

Hadiah Ramadhan 1436H

 Urusan pembelian Teratak Anak ni dah mula sejak 2013 lagi. Mula dengan tandatangan Sale and Purchased... Pas tu dengan permohonan bank loan yang tak lepas sebab geran individu yang tak ada...rundingan semula dengan owner rumah mengenai harga... Buat personal loan...dan akhirnya selesai semua pembelian . Alhamdulillah. . Pembayaran bank loan berjalan lancar setiap bulan walaupun peritnya tuhan le yang tahu...ye la sekarang personal loan maksimum hanya boleh buat selama 10 tahun. Dengan amount yang agak besar maka pembayaran monthlynya sudah pasti le besar....cukup la ditampung dengan gaji aku yang ciput ni...banyak perkara yang terpaksa ditangguh. Sabar je la..kayuh pelan-pelan bagi menampung perbelanjaan harian rumah dan segala keperluan.
 15/7/2017 terima panggilan dari lawyer dan katanya geran rumah dah sedia dan dah boleh dituntut. Alhamdulillah ...Itulah impian kami sekeluarga ...Menggenggam sehelai kertas yang bernama 'geran'.
So...turun Tanjung Malim ...Huh pasti perit sebab hari ni hari terakhir untuk orang ramai untuk membeli keperluan Hari Raya yang akan tiba pada Jumaat 17/7/2015.  Demi Teratak Anak diredahkan jugak la...urusan terakhir ialah untuk tandatangan borang 14A..iaitu borang tukar nama dan geran.

Lepas siap tandatangan borang dan sedikit penerangan... Lawyer pun tunjukkan jumlah yang perlu dibayar...Aduhhhhh boleh tahan jugak jumlahnya...ketar jugak kepala lutut.  Ye la dengan persediaan Hari Raya lagi sekarang ni...mana aku nak cari sejumlah duit selonggok macam tu. Gaji ciput cuma cita-cita je yang besar...penatnye aku...tapi nasib baik la lawyer tu cakap bayar masa dapat geran nanti..LEGA la sikit. Tapi maknanya lepas je raya ni mulalah semula menabung dan kayuh pelan-pelan... Lagi sekali dan lagi..dulu kayuh untuk persediaan Raya...lepas ni kayuh untuk Teratak Anak pass ni kayuh untuk yuran sekolah anak...pastu kayuh untuk insurance kete dan cukai tanah dan cukai pintu...kayuh! Dan terus kayuh..masalahnya sampai bila la aku kena kayuh pelan-pelan macam ni? penat dah sebenarnya kayuh ni...tengok kawan-kawan ada je duit yang boleh dibelanjakan untuk.diri sendiri...Aku? masih selesa melayan dan membeli di kedai Bundle.
Semoga lepas ni kami sekeluarga hidup bahagia disamping Teratak Anak.... Senyummmmmm... Tq


 
 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails