Iklan

04 December 2013

Alhamdulillah...TERATAK ANAK sah kemas dalam genggaman!

TERATAK ANAK
Macam-macam hal yang berlaku sebelum ni sebelum kami ditemukan jodoh dengan "Teratak Anak". Bermula dengan peristiwa pahit...kami ditakdirkan untuk menyewa disini. Pada mula keadaan rumah ni punye le teruk...semak-samun dan dipenuhi dengan pokok belukar. 
Selepas dibersihkan keadaan semakin baik dan ditambah dengan sewa yang amat berpatutan. Banyak perkara yang perlu dibaiki...wiring, plumbing dan sebagainye...
selepas keadaan bertambah baik...rezeki Allah bagi pun ade sikit ...kami mula bertanya kepada tuan rumah untuk mengambil alih TERATAK ANAK ni. Rupa-rupanya untuk membeli rumah 2nd ni lagi susah prosedurnya...Bila kata ok je dah kena bayar 10%. pass buat sale and Purchase...kena lagi bayar...semua settled...tungkus lumus kami kumpul duit untuk deposit...alhamdulillah cukup juga akhirnya.
TERATAK ANAK....BGA7709 DAN WFE3450...
    Langkah kedua adalah untuk membuat pinjaman Bank. Aku layak hanya 80% je...sebab ini adalah rumah ke-2. Aduh! kena lagi .... baru tersedar...tak boleh buat loan 90% sebab rumah ke-2...termenung mana nak cari lagi 10%...Kami teruskan dengan bank loan walau hanya 80% je...lagi masalah timbul....rumah ni masih menggunakan 'master title'...tak layak untuk buat pinjaman selagi tak ditukar kepada individual ...Nah...terkanje kami dibuatnye....hampir nak berputus asa. Bincang dengan lawyer...duit 10%yang dah dibayar tak boleh diambil balik...terserah kepada budibicara penjual...Aduh! pinjaman bank tak boleh....deposit tak boleh ambik balik....ni dah nak kira checkmate ni...
   Nak tanak kami bincang semula dengan owner...bagi tau yang rumah tak layak untuk pinjaman bank...dan kami mintak jasa baik agar harga dikurangkan sikit supaya kami boleh ikhtiar cari jalan lain untuk selesaikan baki 90% tu...."Nanti Kami bincang..." tu le jawapan owner...lama kami tunggu jawapan...akhirnya dia bagi respond ....kurangkan harga rumah...(yang sebenarnye kami masih agak tak mampu kalau tak melalui pinjaman perumahan...walaupun harga telah dikurangkan sebab komitmen lain).....kami kata "terima Kasih...kami akan cuba usahakan...." tu je la yang dapat kami katakan.
BGA7709
Kami pikir lagi.....last sekali..nampaknye terpaksa tutup satu lubang....mangsa ialah BGA7709 sebab dah tinggal sikit je lagi bakinye kat bank. Last choice...ialah personal loan...ambik lebih skit settle kan BGA7709. So boleh le bernafas sikit selepas bayar untuk ansuran bulanan. (monthly tinggi sebab maksimum 10 tahun je la ni untuk personal loan...adoyai...). Harap2 BGA7709 gagah bertahan untuk sekurang-kurangye 5 tahun lagi...Ins sya Allah.
Tapi bila kami pikir balik....sekurang-kurangnye kami dah ade sebuah rumah yang dah habis bayar....dan sebuah kereta yang juga dah habis bayar....dan hidup kami boleh diteruskan dan tetap bahagia dalam kesederhanaan. TQ semoga usaha kami diberkati-Nya.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails